söndag 22 juni 2008

Midsommar i Leksand..........

I torsdags åkte vi upp till Leksand för att "titta " på svensk midsommar........

Vi hade bokat rum i en gammal skola i byn krökbacken ......en väldigt liten by och en väldigt gammal skola !


Filip fick klart den finaste sängen !!! en riktigt gammal järnsäng som jag gärna hade tagit med mig hem,,,,,

Midsommar lunchen intogs vid en liten fin sjö (Opplimen) ......här hade vi lite tur med vädret ......precis när vi var klara så började det droppa !


Vi sprang till bilen och styrde mot Tällberg . Nu hade vi tur med vädret igen ! Himlen sprack upp och solen tittade fram ! Vilken utsikt .....tom tonåringen tog upp mobilen och fotade! Vi fikade och tittade på lite fint hantverk .

Sen var det dags att åka tillbaks till Leksand för att gå på tivoli och vänta på att majstången skulle resas,,,,,,,,,,,,,,,


Fast när vi kom fram så var det dax igen för REGN!!! Inte ett stilla sommaregn utan ett ÖS REGN!!!!

Men titta!!!! Himlen sprack upp lagom till att stången skulle resa till tonerna av Gärdebylåten!

Jag kan ju berätta att vi var inte ensamma där ......25tusen människor !!! Inte för att jag fattar hur dom kom fram till den siffran (vad då är det någon som går omkring och räknar????!!!) Tyvärr så fick jag inte kvällens höjdpunkt med på bild ......jag lyckades få min tonåring att dansa små grodorna runt stången 2 varv!!!! (kostade mig visserligen 200 kronor men det var det värt!!! Herregud så vi skrattade!!!
När vi ändå var i Leksand så var jag ju tvungen att besöka huset som jag bodde i som barn!!! Det var en märklig upplevelse .......hade turen att träffa på den nya ägaren på tomten så jag bad att få fotografera lite så att mina föräldrar fick se! det fick jag så klart och jag fick även komma in och titta! Det huset som jag bodde i på 70talet var nybyggt och stort!!! Men det huset som jag nu gick in i var slitet och litet??? kan det bero på att det är 34 år sen som jag var inne i det sist och att jag var liten då?!!! Hursom helst så var det kul att se!

Självklart så gjorde jag ett besök på butiken Lantliv och där blev det lite shopping......men det får ni se en annan dag!

Nu ska jag fortsätta att njuta av SEMESTERN!!!!!!!!!!!!!!













8 kommentarer:

♥ Pia... sa...

Hej..sicken mysig midsommar..själv testade jag på en liten sväng till malung..fast bara en liten:)det blev mörkt och drog ihop sej till regn!!..Nu sotter jag och snurvlar och nyser så det räcker för två.....i morgon har jag tre dagar kvar till min semester..såå gött... ja du får ha en skön semester.... PIA

Anonym sa...

Wow! Det där skulle vara något för mina ungar, att uppleva Sverige!
Köpte du något hantverk eller fick du nya idéer?

Jag tror att det är någon som går och räknar alla. Tänk vad arg han måste ha blivit när människorna flyttade på sig hela tiden...

Hem och Lycka sa...

härliga bilder trots lite regn och mycket folk!

ja, *suck* vårt soffbord har en gul fläck (som tur nog döljs av löparen) och skänken har två. Skåpet har (peppar peppar) ännu inte några men det kommer väl säkert. förmodligen kvistarna ja, helt sanslöst dåligt! kram

Stina sa...

Nämen, då har du inte varit långt från mig du gummam.:-)
Puss

Nygammalt sa...

Hej Stina!
Vilken mysig familjesemester ni har haft det. Häftigt att få uppleva midsommar där uppe. Kul att du fick se ditt gamla barndomshem också, saker är sällan som man minns dem.

Grattis till semestern! Hoppas solen börjar skina snart igen.

Kram.

Sallys hus sa...

Hallå min lilla vän!
Du tror väl inte att jag lever!!!

Först har jag bara städat o målat...sedan har vi varit utan internet en vecka.....fniss...skulle nog behöva vara det några veckor till..

Vad mysigt ni verkar ha haft och hu va orättvist att vissa minsann har semester redan.
Jag skulle nog behöva ha det med nu när det regnar...uj va mycket jag skulle få gjort!


Ha en härlig vecka!
Kram Katarina

Anonym sa...

Idag har jag varit i dina trakter! Skönt att sitta inomhus och fika när regnet kom. Inga roliga inköp för min del - lite dyra allergimediciner bara.

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej hopp!!

vilken underbar midsommar ni ser ut att ha haft...så avis.Jag har firat min i damm å målarfärg...hihihi..

Kram Nilla